Collega’s gezocht!

‘Ik kan soms stil worden van hun werkstukken’
(Nelie van Wolfswinkel)

Nelie van Wolfswinkel is ruim 25 jaar verbonden aan de Eben-Haëzerschool in Rhenen. Nelie is groepsleerkracht middenbouw. Daarnaast verzorgt ze een dag in de week Beeldende Vorming/Handvaardigheid. “Een combinatie die ik ontzettend leuk vind. Ik zou het beide niet willen missen. Nog steeds kan ik stil worden van de werkstukken die kinderen maken tijdens Beeldende Vorming/Handvaardigheid. Kinderen kunnen vaak meer dan ze denken” zegt Nelie.
“Wat ik mooi vind aan mijn vak Beeldende Vorming is, dat kinderen leren problemen op te lossen. Lukt iets niet, dan worden ze uitgedaagd om het op een andere manier te proberen. Mijn vak doet beroep op hun vindingrijkheid, wat belangrijk is voor nu en later. Na een opdracht gaan kinderen met iets moois naar huis. Juist bij dit vak mogen kinderen zich van elkaar onderscheiden, met hun eigen niveau en creativiteit als inbreng. Daarom is Beeldende Vorming een belangrijk vak,” zegt ze.

Expressievakken nemen op de Eben-Haëzerschool een belangrijke plaats in. Nelie: “Het is één van onze parels. Deze vakken stimuleren de vindingrijkheid en het probleemoplossend vermogen van kinderen. We vinden het belangrijk dat die vaardigheden in ruime mate tot ontwikkeling komen.”
“We hebben een doorlopende leerlijn ontworpen, zodat we er zeker van zijn dat elke leerling aan het eind van zijn schooltijd zich dezelfde technieken heeft eigen gemaakt. Hierbij leggen we de lat best hoog. Er is op onze school veel ruimte om te investeren in je vak en voor je eigen inbreng. Soms geef ik een tekenles buiten in het bos, langs de Rijn of naast de Cunerakerk, beneden in het centrum van Rhenen. Dat kan op de Eben-Haëzerschool.”
“Momenteel zijn er diverse vacatures op onze school. Ik zou elke juf of meester willen aanmoedigen om te solliciteren.”
Kom jij in ons team? We kijken ernaar uit je te ontmoeten!

Nelie van Wolfswinkel: “Op de Eben-Haëzerschool is ruimte om je vak op een hoger niveau brengen. Boetseren, gutsen, zagen en vilten, we doen het allemaal. En het is genieten als kinderen zelf verrast zijn over wat ze gemaakt hebben. Om daar dan een kleine schakel in te mogen zijn, terwijl ik niet meer dan de tips en de materialen aanreik.”

Leren doe je samen
Naast Beeldende Vorming/Handvaardigheid geeft Nelie les in de middenbouwklassen. Nelie: “Dat vind ik ook mooi werk. Het is fijn om met kinderen om te gaan. Ik geniet ervan om samen dingen te leren. Hen taal of rekenen uit te leggen en hen te zien groeien. Dat doe je met elkaar. Het moment van herkenning, het ‘Oh ja, nu snap ik het’ te zien bij hen. Dat is prachtig!”
“Ik heb fijne leerlingen in de klas. De contacten met ouders zijn ook prettig, ze zijn sterk betrokken. Maar minstens net zo belangrijk is, dat je fijne collega’s hebt, want je hebt elkaar echt nodig. We vormen met elkaar een sterk team, ook dat vind ik een sterk punt van de Eben-Haëzerschool. De onderlinge binding is sterk.”

Binding
Nelie: “Ik weet dat ik op collega’s kan terugvallen. Ik kan van hen leren. Er is genoeg expertise in de school, iedereen heeft z’n eigen talenten en weet die in te zetten. Ik heb soms wel eens vragen ergens over, dan kun je altijd wel bij iemand terecht. Je stimuleert elkaar in de schoolgangen. Met Koningsdag zingen we als school een aantal liederen. Het vak muziek ligt op een hoog niveau. Dan heb ik soms wel even behoefte aan extra ondersteuning om zeker te weten dat ik iets goed zing. Die collega’s zijn er.”

Bosrijke omgeving en cultureel erfgoed
“We zitten met de Eben-Haëzerschool op een schitterende locatie. Bij elk vak kan ik mijn omgeving betrekken. Bij biologie gaan we het bos in voor een les over bomen. En is het een keer mooi weer, dan gaan we naar buiten in plaats van het gymlokaal. Je kunt ook goed tekenopdrachten doen bij de Cunerakerk in het centrum van Rhenen. Als je zo’n mooi object binnen handbereik hebt, dan doe je er wat mee natuurlijk. Die ruimte is hier.”

Samen kom je verder
“Waar ik echt van geniet, zijn de projecten die we samen doen. Alle neuzen dezelfde kant op, dat werkt extra bindend. De leesweek, waarbij we van het speellokaal een bibliotheek hebben gemaakt, de verjaardag van de directeur, Koningsdag, Hervormingsdag, de muziekuitvoering, de projectweek en de winterfair voor een goed doel, er zijn altijd collega’s die mee willen denken. En mijn ervaring is, je stimuleert elkaar en vult de ander aan. Je beïnvloedt elkaar met leuke dingen. Dus je komt altijd verder dan in je eentje. Ja, de gezamenlijke projecten zijn voor mij wel de jus op mijn werk. Dat zijn gouden momenten die ik anderen gun. Solliciteer ook!”